Wyszukaj interesujące Cię edycje SBO

Zdefiniuj przynajmniej jedno kryterium wyszukiwania. Ustawiając więcej kryteriów wynikiem będzie iloczyn zbiorów.






Budowanie partycypacji w drodze do Masterplanu dla Zero Waste

Budowanie partycypacji w drodze do Masterplanu dla Zero Waste

Data publikacji: 2024-03-15

W naszym projekcie "WłączaMY ZERO WASTE!" postawiliśmy sobie ważny cel - chcemy pomóc w wykreowaniu nowej polityki lokalnej wdrażanej w duchu poszanowania środowiska i realizacji idei ZERO WASTE. Dlatego od samego początku postawiliśmy na budowanie partycypacji obywatelskiej poprzez wykorzystanie nowoczesnych metod badawczych i konsultacyjnych.

Celem przedsięwzięcia jest wzrost partycypacji obywatelskiej i społecznej młodzieży oraz zwiększenie zaangażowania osób młodych w polityki lokalne dotyczące ekologii i ZERO WASTE / LESS WASTE (ZW/LW) w samorządach Wielkopolski.

Ważnym elementem przedsięwzięcia jest opracowanie dwóch dokumentów:

  • MASTERPLAN DLA ZERO WASTE W METROPOLII POZNAŃ – dokument inicjujący nową politykę lokalną dotyczącą ZERO WASTE / LESS WASTE z konkretnymi wskazówkami dla samorządów i mieszkańców.
  • KIERUNEK ZERO WASTE DLA WIELKOPOLAN – dokument z rekomendacjami dla wszystkich JST z województwa wielkopolskiego.

Od samego początku zdecydowaliśmy, że dokumenty te powstaną z poszanowaniem zasad partycypacji obywatelskiej i w duchu „bottom up”.

W przeprowadzonych badaniach wykorzystaliśmy następujące metody badawcze:

1. Ankieta internetowa dla mieszkańców Metropolii Poznań

Ankieta składała się z 15 pytań i została umieszczona na metropolitalny portalu konsultacji społecznych dostępnym pod adresem www.konsultacje.metropoliapoznan.pl. Ankieta była promowana wśród samorządów lokalnych z obszaru Metropolii Poznań, poprzez informacje prasowe rozesłane do mediów lokalnych oraz na mediach społecznościowych. Mieszkańcy mogli wziąć udział w badaniu od 24 listopada do 15 grudnia 2024 roku. Udział w ankiecie był anonimowy i miał charakter konsultacyjny przez co nie był ograniczony do określonych liczebności w poszczególnych grupach społeczno-demograficznych. Mimo że finalne wyniki nie mają charakteru reprezentatywnego, udało nam się osiągnąć duże zróżnicowanie w grupie objętej badaniem.

W badaniu ankietowym wzięło udział 206 mieszkańców.

Respondenci stanowili w 40% mieszkańcy Poznania, natomiast w 60% mieszkańcy pozostałych miast i gmin aglomeracji. Wśród badanych 5% stanowiły osoby do 24 r.ż., 11% to osoby w wieku 25-34 lat, 38% stanowiły osoby w wieku 35-44 lat, 37% to badani w wieku 45-54 lata, natomiast 9% stanowiła najstarsza grupa wiekowa w wieku 55 lat i więcej. Znaczącą większość (73%) stanowili badani z wykształceniem wyższym. Osoby z wykształceniem średnim to 23% badanych, natomiast z podstawowym i zawodowym 4%.

2. Panele obywatelskie z mieszkańcami (3 wydarzenia)

Celem badań w ramach paneli obywatelskich było zrozumienie, jak mieszkańcy Metropolii Poznań postrzegają ideę ZERO WASTE i jakie kroki są gotowi podjąć, aby wprowadzać ją swoim otoczeniu. Taki wgląd pozwolił na lepsze dostosowanie przyszłych rekomendacji do potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnych, co jest niezbędne dla efektywnej i trwałej zmiany w kierunku zrównoważonego rozwoju.

By dojść do głębszych motywacji mieszkańców i zbadać oczekiwania zróżnicowanych grup wiekowych mieszkańców Metropolii Poznań – w styczniu 2024 zorganizowaliśmy 3 wirtualne panele obywatelskie w temacie ZERO WASTE i LESS WASTE. Panel obywatelski to spotkanie interesariuszy, którzy wspólnie rozmawiają i wymieniają się opiniami na temat ważnych spraw społecznych przy wsparciu moderatora. Uczestnicy poznają różne punkty widzenia i proponują władzom publicznym (np. samorządowym) rekomendacje dotyczące dyskutowanych spraw. W naszych panelach zaadoptowaliśmy technikę Deliberative Pooling z wykorzystaniem elementów narzędzi udostępnionych przez Stanford University. Rekrutacja do paneli z mieszkańcami była prowadzona od 24 listopada do 31 grudnia 2023 r. poprzez formularz zgłoszeniowy. Finalny wybór uczestników paneli obywatelskich odbył się na drodze losowania z uwzględnieniem reprezentatywności grupy (np. płeć, wiek, wykształcenie, gmina zamieszkania).

W panelach obywatelskich wzięło udział 60 osób.

Respondenci stanowili w 68% mieszkańcy Poznania, natomiast w 32% mieszkańcy pozostałych miast i gmin aglomeracji. Wśród badanych 40% stanowiły osoby do 24 r.ż., 25% to osoby w wieku 25-34 lat, 10% stanowiły osoby w wieku 35-44 lat, 19% to badani w wieku 45-54 lata, natomiast 7% stanowiła najstarsza grupa wiekowa w wieku 55 lat i więcej. Znaczącą większość (59%) stanowili badani z wykształceniem wyższym. Osoby z wykształceniem średnim stanowiły 19% badanych, natomiast z podstawowym i zawodowym 22%.

3. Panel dla pracowników samorządowych

Celem panelu dla urzędników było skonfrontowanie ich z wynikami paneli obywatelskich, wypracowanie wstępnych rozwiązań dostrzeganych problemów w zakresie m.in. gospodarki odpadami a także uzyskanie informacji o realizowanych działaniach w terenie i o dobrych praktykach samorządów.

Rekrutacja do panelu z pracownikami samorządowymi była prowadzona od 24 stycznia do 7 lutego 2024 r.

W panelu dla urzędników wzięło udział 15 osób.

Uczestnicy reprezentowali 11 samorządów (powiaty, miasta na prawach powiatu, gminy miejskie, gminy miejsko-wiejskie, gminy wiejskie).

W trakcie paneli obywatelskich i panelu dla urzędników została wykorzystana technika deliberacji. Deliberacja to rodzaj debaty, podczas której uczestnicy uczciwie rozważają zalety konkurencyjnych argumentów. Prof. James Fishkin z Uniwersytetu Stanforda podaje pięć warunków, które odróżniają deliberację od zwykłej rozmowy:

  1. Informacja: Uczestnicy deliberacji mają dostęp do możliwie rzetelnych informacji, które uważają za istotne dla danego tematu.
  2. Równowaga merytoryczna: Argumenty przedstawione przez osoby reprezentujące jeden punkt widzenia spotykają się z dokładnie przemyślaną odpowiedzią osób mających odmienny punkt widzenia.
  3. Zróżnicowanie: Wszystkie ważne stanowiska dotyczące tematu są reprezentowane przez uczestników w deliberacji.
  4. Sumienność: Uczestnicy deliberacji szczerze oceniają merytoryczną wartość argumentów.
  5. Jednakowy namysł: Argumenty przedstawiane przez wszystkich uczestników są rozważane z jednakowo dużym namysłem dotyczącym ich zalet, bez względu na to, od których uczestników pochodzą.

Panele zorganizowano na platformie komunikacji elektronicznej ZOOM, a każdy z nich trwał ok. 2 godziny.




Do prawidłowego funkcjonowania portalu używane są pliki cookies. Korzystając z portalu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej o Polityce Prywatności [X]