Zdefiniuj przynajmniej jedno kryterium wyszukiwania. Ustawiając więcej kryteriów wynikiem będzie iloczyn zbiorów.
Zdefiniuj przynajmniej jedno kryterium wyszukiwania. Ustawiając więcej kryteriów wynikiem będzie iloczyn zbiorów.
Data publikacji: 2023-06-09
Jedną z form aktywizacji młodzieży w ramach projektu "DziałaMY dla dostępności!" było zaangażowanie uczniów i uczennic w wypełnianie cyfrowej mapy dostępności okolicy szkół. Teraz prezentujemy raporty dostępności, które powstały dzięki wrażliwości młodych na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Lokalna Mapa Dostępności - to interaktywna mapa Metropolii Poznań wzbogacona o możliwość zaznaczania lokalizacji (tzw. pinezką) i dodawania informacji opisujących poziom dostępności danego miejsca (np. ulicy, chodnika, szkoły, przystanku lub węzła przesiadkowego, parku, placu zabaw). Lokalna Mapie Dostępności została przygotowana pod względem informatycznym i uruchomiona na stronie projektu: https://www.konsultacje.metropoliapoznan.pl/dostepnosc
Dzięki uruchomionej funkcjonalności cyfrowej mapy na stronie projektu młodzież mogła współtworzyć mapę barier na osiedlu lub w miejscowości, gdzie zlokalizowana jest ich szkoła. Grupa inicjatywna w każdej placówce przeprowadziła kampanię informacyjną w społeczności szkolnej zachęcającą do zaangażowania w tworzenie mapy. Kluczem było ukazanie, że dostępność i uniwersalne projektowanie to zasady, które przeciwdziałają wykluczeniem i powinny być ważne dla każdego. Bowiem każdy z nas może kiedyś choćby złamać nogę lub ulec innemu wypadkowi. Z całą pewnością też każdy kiedyś będzie seniorem. Członkowie Szkolnych Klubów Młodego Obywatela wybierali dowolną formę akcji czerpiąc z doświadczeń warsztatu dotyczącego inicjatyw czy z poradnika na temat dostępności. Dla najbardziej aktywnych twórców zgłoszeń przewidziano także nagrody.
Wśród zgłoszeń młodych ludzi możemy zauważyć zarówno dostosowania oznaczone kolorem zielonym, jak i istniejące bariery architektoniczne podkreślone kolorem czerwonym.
Wskazane punkty dotyczą głównie takich elementów, jak:
Z powstałych zgłoszeń online na cyfrowej organizatorzy przygotowali raporty. Raporty zostaną przekazane do szkół, samorządów i organów pomocniczych, jako partycypacyjny wkład młodzieży w identyfikację miejsc wymagających w przyszłości dostosowania. Wyniki raportów były także nierzadko punktem wyjścia do sformułowania tez w ramach debat oksfordzkich realizowanych w szkołach.
Zapoznaj się z pełną treścią raportów w formacie PDF:
.
Poniżej prezentujemy materiał wideo dotyczący Lokalnej Mapy Dostępności.
Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja materiału wideo - mapa (DOC)
.