Wyszukaj interesujące Cię edycje SBD

Zdefiniuj przynajmniej jedno kryterium wyszukiwania. Ustawiając więcej kryteriów wynikiem będzie iloczyn zbiorów.






Poznaj raporty dotyczące Lokalnej Mapy Dostępności

Poznaj raporty dotyczące Lokalnej Mapy Dostępności

Data publikacji: 2023-06-09

Jedną z form aktywizacji młodzieży w ramach projektu "DziałaMY dla dostępności!" było zaangażowanie uczniów i uczennic w wypełnianie cyfrowej mapy dostępności okolicy szkół. Teraz prezentujemy raporty dostępności, które powstały dzięki wrażliwości młodych na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

Lokalna Mapa Dostępności - to interaktywna mapa Metropolii Poznań wzbogacona o możliwość zaznaczania lokalizacji (tzw. pinezką) i dodawania informacji opisujących poziom dostępności danego miejsca (np. ulicy, chodnika, szkoły, przystanku lub węzła przesiadkowego, parku, placu zabaw). Lokalna Mapie Dostępności została przygotowana pod względem informatycznym i uruchomiona na stronie projektu: https://www.konsultacje.metropoliapoznan.pl/dostepnosc

Grafika pokazująca rozmieszczenie zgłoszeń na Lokalnej Mapie Dostępności.

Dzięki uruchomionej funkcjonalności cyfrowej mapy na stronie projektu młodzież mogła współtworzyć mapę barier na osiedlu lub w miejscowości, gdzie zlokalizowana jest ich szkoła. Grupa inicjatywna w każdej placówce przeprowadziła kampanię informacyjną w społeczności szkolnej zachęcającą do zaangażowania w tworzenie mapy. Kluczem było ukazanie, że dostępność i uniwersalne projektowanie to zasady, które przeciwdziałają wykluczeniem i powinny być ważne dla każdego. Bowiem każdy z nas może kiedyś choćby złamać nogę lub ulec innemu wypadkowi. Z całą pewnością też każdy kiedyś będzie seniorem. Członkowie Szkolnych Klubów Młodego Obywatela wybierali dowolną formę akcji czerpiąc z doświadczeń warsztatu dotyczącego inicjatyw czy z poradnika na temat dostępności. Dla najbardziej aktywnych twórców zgłoszeń przewidziano także nagrody.

Wśród zgłoszeń młodych ludzi możemy zauważyć zarówno dostosowania oznaczone kolorem zielonym, jak i istniejące bariery architektoniczne podkreślone kolorem czerwonym.

Wskazane punkty dotyczą głównie takich elementów, jak:

  • wejść do budynków użyteczności publicznej np. schody lub istniejące udogodnienia, jak podjazdy czy windy;
  • przystanki komunikacji publicznej - zarówno te trudno dostępne, jak i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, czyli z liniami prowadzącymi, odpowiednio wysoko wyniesione, czy z rozkładem jazdy na wysokości umożliwiającej odczytanie przez osoby poruszające się na wózkach inwaliczkich;
  • przejścia dla pieszych - dostosowane przejścia oraz miejsca wymagające podjęcia prac inwestycyjnych ze względu na obecność wysokich krawężników czy brak oznaczeń fakturowych;
  • miejsca parkingowe - w tym te zorganizowane "na dziko" lub zbyt wąskie oraz przyjazne miejsca parkingowe zgodne ze standardami dostępności i oznaczone kolorem niebieskim.

Z powstałych zgłoszeń online na cyfrowej organizatorzy przygotowali raporty. Raporty zostaną przekazane do szkół, samorządów i organów pomocniczych, jako partycypacyjny wkład młodzieży w identyfikację miejsc wymagających w przyszłości dostosowania. Wyniki raportów były także nierzadko punktem wyjścia do sformułowania tez w ramach debat oksfordzkich realizowanych w szkołach.

Zapoznaj się z pełną treścią raportów w formacie PDF:

  1. Szkoła Podstawowa w Wirach (Gmina Komorniki) - POBIERZ RAPORT
  2. Szkoła Podstawowa 2 w Mosinie (Miasto i Gmina Mosina) - POBIERZ RAPORT
  3. Szkoła Podstawowa 2 w Luboniu (Miasto Luboń) - POBIERZ RAPORT
  4. Zespół Szkolno Przedszkolny im. dr Wandy Błeńskiej w Niepruszewie (Miasto i Gmina Buk) - POBIERZ RAPORT
  5. Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego w Czerwonaku (Gmina Czerwonak) - POBIERZ RAPORT
  6. Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Konarzewie (Gmina Dopiewo) - POBIERZ RAPORT
  7. Zespół Szkół w Tulcach (Gmina Kleszczewo) - POBIERZ RAPORT
  8. Szkoła Podstawowa w Pobiedziskach (gmina Pobiedziska) - POBIERZ RAPORT
  9. Szkoła Podstawowa im. Wincentego Witosa w Czerlejnie (Miasto i Gmina Kostrzyn) - POBIERZ RAPORT
  10. Szkoła Podstawowa im. Jana Wójkiewicza w Radzewie (Miasto i Gmina Kórnik) - POBIERZ RAPORT
  11. Szkoła Podstawowa nr 38 w Poznaniu (Miasto Poznań) - POBIERZ RAPORT
  12. Szkoła Podstawowa nr 10 w Poznaniu (Miasto Poznań) - POBIERZ RAPORT
  13. Szkoła Podstawowa nr 2 w Murowanej Goślinie (Miasto i Gmina Murowana Goślina) - POBIERZ RAPORT
  14. Szkoła Podstawowa nr 2 w Obornikach (Miasto i Gmina Oborniki) - POBIERZ RAPORT
  15. Szkoła Podstawowa nr 70 w Poznaniu (Miasto Poznań) - POBIERZ RAPORT
  16. Szkoła Podstawowa w Cerekwicy (Gmina Rokietnica) - POBIERZ RAPORT
  17. Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skokach (Miasto i Gmina Skoki) - POBIERZ RAPORT
  18. Szkoła Podstawowa w Stęszewie (Gmina Stęszew) - POBIERZ RAPORT
  19. Szkoła Podstawowa nr 1 w Suchym Lesie (Gmina Suchy Las) - POBIERZ RAPORT
  20. II LO w Swarzędzu (Miasto i Gmina Swarzędz) - POBIERZ RAPORT
  21. Szkoła Podstawowa nr 3 w Szamotułach (Miasto i Gmina Szamotuły) - POBIERZ RAPORT
  22. Szkoła Podstawowa nr 4 w Śremie (Miasto i Gmina Śrem) - POBIERZ RAPORT
  23. Publiczna Szkoła Podstawowa w Baranowie (Gmina Tarnowo Podgórne) - POBIERZ RAPORT

.

Poniżej prezentujemy materiał wideo dotyczący Lokalnej Mapy Dostępności.

Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja materiału wideo - mapa (DOC)

.

Rycina ukazująca okładki trzech raportów dottyczących Lokalnej Mapy Dostępności