Wyszukaj interesujące Cię edycje SBD

Zdefiniuj przynajmniej jedno kryterium wyszukiwania. Ustawiając więcej kryteriów wynikiem będzie iloczyn zbiorów.






Baza wiedzy

PROJEKT "DziałaMY dla dostępności!" [2021 - 2023]

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi opracowanym w ramach projektu.

Film o projekcie

Projekt „DziałaMY dla dostępności!” realizowany przez Stowarzyszenie CREO i Stowarzyszenie Metropolia Poznań jest pod wieloma względami unikalny.  Zapraszamy do obejrzenia materiału o naszym projekcie!

.

Szkolne Budżety Dostępności (FILM)

Musicie wiedzieć, że to właśnie w Poznaniu wymyśliliśmy Szkolne Budżety Dostępności! To nowa forma aktywizacji społecznej i obywatelskiej młodych. Dzięki nim pomagamy zrozumieć czym jest dostępność a zarazem aktywizujemy obywatelsko młodych ludzi. W ramach projektu "DziałaMY dla dostępności!" czniowie złożyli 90 miniprojektów a w głosowaniach wzięło udział aż 6200 uczniów i uczennic!

Obejrzyj film o Szkolnych Budżetach Dostępności i dowiedz się więcej:

Nagranie wideo dotyczące Szkolnych Budżetów Dostepności pochodzące z konferencji networkingowej.

Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja materiału wideo - budżety dostępności (DOC)

Rycina ukazująca urnę do głosowania w ramach Szkolnego Budżetu oraz stojącą uczennicę i ucznia na wózku inwaliczkim zachęcających do zaangażowania w budżety.

.

Webinaria

W ramach projektu w latach 2021-2023 przeprowadziliśmy trzy webinaria dla samorządowców w tematyce dostępności. Webinaria przeznaczone były dla pracowników jednostek samorządowych, którzy zainteresowani są tematem dostępności (architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej, cyfrowej) oraz uniwersalnego projektowania. Zapoznaj się z nagraniami z webinariów.

Webinarium w 2021 roku poprowadziła Izabela Sopalska-Rybak - założycielka i prezeska Fundacji Kulawa Warszawa. Trenerka, działaczka społeczna, ekspertka w grupach doradczych na temat potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Członkini Warszawskiej Rady Kobiet przy Prezydencie m. st. Warszawy. Od wielu lat działa na rzecz osób z niepełnosprawnościami i prowadzi szkolenia na temat dostepności.

Webinaria zrealizowane w 2023 roku poprowadził doświadczony trener - Sławomir Florkowski. Pan Sławek jest trenerem z niepełnosprawnością i dzięki swojemu praktycznemu oraz holistycznemu podejściu do tego tematu przekazuje wiedzę oraz uwrażliwia na potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami. Podczas wydarzeń nasz trener wielokrotnie podkreślał, że podczas prowadzonych szkoleń najbardziej cieszy go fakt pewnego przełomu w myśleniu na temat dostępności oraz niepełnosprawności u uczestników. W swoim trenerskim życiu zawodowym miał bardzo różnorodne grupy odbiorców, od służby więziennej po pracowników i wykładowców uczelni wyższych. Webinaria w ramach naszego projektu „DziałaMY dla dostępności!” przeznaczone były głównie dla samorządowców, którzy zainteresowani są tematem dostępności oraz uniwersalnego projektowania.

  • WEBINARIUM: Ustawa o zapewnieniu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, projektowanie uniwersalne (19.06.2023)

Program webinarium objął w sposób szczególny omówienie artykułu 6. Ustawy dotyczącego minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Wskazano także na definicje i zasady projektowania uniwersalnego a także praktyczne przykłady niedrogich usprawnień w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjnej z punktu widzenia urzędnika i obywatela.

Program webinarium - pobierz plik: PROGRAM WEBINARIUM - 19.06.2023

Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja webinarium 19.06.2023 (DOC)

  • WEBINARIUM: Osoby ze szczególnymi potrzebami: rodzaje niepełnosprawności, savoir - vivre, dostępna przestrzeń (13.06.2023)

Podczas webinarium przekazywano: ogólną wiedzę na temat osób o szczególnych potrzebach. Wskazywano na umiejętności analizy potrzeb czy możliwe sposoby komunikacji niedyskryminacyjnej w życiu zawodowym i prywatnym. Wreszcie pokazano przykłady barier architektonicznych najczęściej napotykanych przez osoby z niepełnosprawnością.

Program webinarium - pobierz plik: PROGRAM WEBINARIUM - 13.06.2023

Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja webinarium 13.06.2023 (DOC)

  • WEBINARIUM: Dostepny samorząd (21.12.2021)

Wydarzenie podzielone było na trzy bloki tematyczne: (1) Wprowadzenie w przepisy Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym obowiązki podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej oraz cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej, (2) Na co należy zwrócić uwagę projektując dostosowane toalety w miejscach użyteczności publicznej, (3) Jak zapewnić dostępność wydarzeń dla osób z niepełnosprawnościami.

Program webinarium - pobierz plik: PROGRAM WEBINARIUM - 21.12.2021

.

Poradniki

Ważnym elementem projektu jest przygotowanie i udostepnienie publikacji – poradników, przybliżających różnym grupom odbiorców kwestie dostępności i zaangażowania społecznego i obywatelskiego młodzieży.

W ramach projektu opracowano poradniki:

  • DOSTĘPNOŚĆ JEST COOL! – Poradnik dla młodzieży o dostępności
  • EMPATYCZNY URZĘDNIK – Poradnik dla urzędników o dostępności
  • DOSTĘPNA SZKOŁA WSPIERA AKTYWNĄ MŁODZIEŻ – Poradnik dla nauczycieli
  • RADY MŁODZIEŻOWE SĄ OK! – Poradnik dla młodzieży

Poniżej udostępniamy poradniki w dostępnej wersji PDF:

Poradnik dla młodzieży o dostępności: DOSTĘPNOŚĆ JEST COOL!

Obrazek przedstawiający stronę tytułową poradnika dla młodzieży pt. DOSTĘPNOŚĆ JEST COOL!

Pobierz poradnik: DOSTĘPNOŚĆ JEST COOL! (PDF)


Poradnik dla urzędników o dostępności: EMPATYCZNY URZĘDNIK

Obrazek przedstawia stronę tytułową poradnika dla urzędników o dostępności pt. EMPATYCZNY URZĘDNIK

Pobierz poradnik: EMPATYCZNY URZĘDNIK (PDF)


Poradnik dla nauczycieli: DOSTĘPNA SZKOŁA WSPIERA AKTYWNĄ MŁODZIEŻ

Obrazek przedstawia stronę tytułową poradnika dla nauczycieli pt. DOSTĘPNA SZKOŁA WSPIERA AKTYWNĄ MŁODZIEŻ

Pobierz poradnik: DOSTĘPNA SZKOŁA WSPIERA AKTYWNĄ MŁODZIEŻ (PDF)


Poradnik dla młodzieży: RADY MŁODZIEŻOWE SĄ OK!

Obrazek przedstawia stronę tytułową poradnika dla młodzieży pt. RADY MŁODZIEŻOWE SĄ OK!

Pobierz poradnik: RADY MŁODZIEŻOWE SĄ OK! (PDF)


Raporty

Jedną z form aktywizacji młodzieży w ramach projektu "DziałaMY dla dostępności!" było zaangażowanie uczniów i uczennic w wypełnianie cyfrowej mapy dostępności okolicy szkół. Teraz prezentujemy raporty dostępności, które powstały dzięki wrażliwości młodych na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

Lokalna Mapa Dostępności - to interaktywna mapa Metropolii Poznań wzbogacona o możliwość zaznaczania lokalizacji (tzw. pinezką) i dodawania informacji opisujących poziom dostępności danego miejsca (np. ulicy, chodnika, szkoły, przystanku lub węzła przesiadkowego, parku, placu zabaw). Lokalna Mapie Dostępności została przygotowana pod względem informatycznym i uruchomiona na stronie projektu: https://www.konsultacje.metropoliapoznan.pl/dostepnosc

Grafika pokazująca rozmieszczenie zgłoszeń na Lokalnej Mapie Dostępności.

Dzięki uruchomionej funkcjonalności cyfrowej mapy na stronie projektu młodzież mogła współtworzyć mapę barier na osiedlu lub w miejscowości, gdzie zlokalizowana jest ich szkoła. Grupa inicjatywna w każdej placówce przeprowadziła kampanię informacyjną w społeczności szkolnej zachęcającą do zaangażowania w tworzenie mapy. Kluczem było ukazanie, że dostępność i uniwersalne projektowanie to zasady, które przeciwdziałają wykluczeniem i powinny być ważne dla każdego. Bowiem każdy z nas może kiedyś choćby złamać nogę lub ulec innemu wypadkowi. Z całą pewnością też każdy kiedyś będzie seniorem. Członkowie Szkolnych Klubów Młodego Obywatela wybierali dowolną formę akcji czerpiąc z doświadczeń warsztatu dotyczącego inicjatyw czy z poradnika na temat dostępności. Dla najbardziej aktywnych twórców zgłoszeń przewidziano także nagrody.

Wśród zgłoszeń młodych ludzi możemy zauważyć zarówno dostosowania oznaczone kolorem zielonym, jak i istniejące bariery architektoniczne podkreślone kolorem czerwonym.

Wskazane punkty dotyczą głównie takich elementów, jak:

  • wejść do budynków użyteczności publicznej np. schody lub istniejące udogodnienia, jak podjazdy czy windy;
  • przystanki komunikacji publicznej - zarówno te trudno dostępne, jak i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, czyli z liniami prowadzącymi, odpowiednio wysoko wyniesione, czy z rozkładem jazdy na wysokości umożliwiającej odczytanie przez osoby poruszające się na wózkach inwaliczkich;
  • przejścia dla pieszych - dostosowane przejścia oraz miejsca wymagające podjęcia prac inwestycyjnych ze względu na obecność wysokich krawężników czy brak oznaczeń fakturowych;
  • miejsca parkingowe - w tym te zorganizowane "na dziko" lub zbyt wąskie oraz przyjazne miejsca parkingowe zgodne ze standardami dostępności i oznaczone kolorem niebieskim.

Z powstałych zgłoszeń online na cyfrowej organizatorzy przygotowali raporty. Raporty zostaną przekazane do szkół, samorządów i organów pomocniczych, jako partycypacyjny wkład młodzieży w identyfikację miejsc wymagających w przyszłości dostosowania. Wyniki raportów były także nierzadko punktem wyjścia do sformułowania tez w ramach debat oksfordzkich realizowanych w szkołach.

Zapoznaj się z pełną treścią raportów w formacie PDF:

  1. Szkoła Podstawowa w Wirach (Gmina Komorniki) - POBIERZ RAPORT
  2. Szkoła Podstawowa 2 w Mosinie (Miasto i Gmina Mosina) - POBIERZ RAPORT
  3. Szkoła Podstawowa 2 w Luboniu (Miasto Luboń) - POBIERZ RAPORT
  4. Zespół Szkolno Przedszkolny im. dr Wandy Błeńskiej w Niepruszewie (Miasto i Gmina Buk) - POBIERZ RAPORT
  5. Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego w Czerwonaku (Gmina Czerwonak) - POBIERZ RAPORT
  6. Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Konarzewie (Gmina Dopiewo) - POBIERZ RAPORT
  7. Zespół Szkół w Tulcach (Gmina Kleszczewo) - POBIERZ RAPORT
  8. Szkoła Podstawowa w Pobiedziskach (gmina Pobiedziska) - POBIERZ RAPORT
  9. Szkoła Podstawowa im. Wincentego Witosa w Czerlejnie (Miasto i Gmina Kostrzyn) - POBIERZ RAPORT
  10. Szkoła Podstawowa im. Jana Wójkiewicza w Radzewie (Miasto i Gmina Kórnik) - POBIERZ RAPORT
  11. Szkoła Podstawowa nr 38 w Poznaniu (Miasto Poznań) - POBIERZ RAPORT
  12. Szkoła Podstawowa nr 10 w Poznaniu (Miasto Poznań) - POBIERZ RAPORT
  13. Szkoła Podstawowa nr 2 w Murowanej Goślinie (Miasto i Gmina Murowana Goślina) - POBIERZ RAPORT
  14. Szkoła Podstawowa nr 2 w Obornikach (Miasto i Gmina Oborniki) - POBIERZ RAPORT
  15. Szkoła Podstawowa nr 70 w Poznaniu (Miasto Poznań) - POBIERZ RAPORT
  16. Szkoła Podstawowa w Cerekwicy (Gmina Rokietnica) - POBIERZ RAPORT
  17. Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skokach (Miasto i Gmina Skoki) - POBIERZ RAPORT
  18. Szkoła Podstawowa w Stęszewie (Gmina Stęszew) - POBIERZ RAPORT
  19. Szkoła Podstawowa nr 1 w Suchym Lesie (Gmina Suchy Las) - POBIERZ RAPORT
  20. II LO w Swarzędzu (Miasto i Gmina Swarzędz) - POBIERZ RAPORT
  21. Szkoła Podstawowa nr 3 w Szamotułach (Miasto i Gmina Szamotuły) - POBIERZ RAPORT
  22. Szkoła Podstawowa nr 4 w Śremie (Miasto i Gmina Śrem) - POBIERZ RAPORT
  23. Publiczna Szkoła Podstawowa w Baranowie (Gmina Tarnowo Podgórne) - POBIERZ RAPORT

Poniżej prezentujemy materiał wideo dotyczący Lokalnej Mapy Dostępności.

Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja materiału wideo - mapa (DOC)

Rycina ukazująca okładki trzech raportów dottyczących Lokalnej Mapy Dostępności


.

PROJEKT "DZIAŁAMY! PROGRAM ROZWOJU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ W METROPOLII POZNAŃ" (2019-2020)

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją nt. relizacji projektu:

Prezentacja o projekcie DzialaMY! (PDF)

Szkolenia online

W ramach projektu "DziałaMY!" w 2020 roku zrealizowano dwa szkolenia online dla pracowników samorządowych.
Szkolenie stworzone specjalnie dla pracowników jednostek samorządowych, którzy zajmują się prowadzeniem konsultacji społecznych z mieszkańcami i wykorzystują do komunikacji społecznej internet i media społecznościowe.

Szkolenie 04.11.2020 - ANKIETA INTERNETOWA

Podtytuł: Ankieta internetowa jako element efektywnych konsultacji społecznych. Czyli czego nie wiemy o ankietach, ale boimy się zapytać?

Krzysztof Mączka (trener) – doktor socjologii, pracownik Wydziału Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek European Sociological Association oraz Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Autor kilkunastu publikacji naukowych oraz recenzji m.in. w renomowanych czasopismach międzynarodowych i krajowych (m.in. Ecological Economics, Ecosystem Services). Laureat stypendium START (2020) dla 100 najlepszych młodych polskich naukowców. Realizował wiele badań praktycznych i konsultacji społecznych m.in. w Szczecinie, Wrocławiu, Poznaniu, Czerwonaku, Luboniu, Szubinie, Rudzie Śląskiej.

Program szkolenia - ANKIETA INTERNETOWA - 04.11.2020 (PDF)

Szkolenie 18.11.2020 - SOCIAL MEDIA

Podtytuł: Social media w służbie samorządu, czyli jak efektywnie wykorzystać media społecznościowe w konsultacjach społecznych i aktywizować odbiorców.

Paweł Marciniak (trener) – manager komunikacji online i kreator contentu internetowego, były dziennikarz i rzecznik prasowy Urzędu Miasta Poznania. Na co dzień pomaga też tworzyć strategie marketingowe firm oraz wykonuje audyty komunikacji marketingowej. Od lat pracuje przy komunikacji aukcji internetowych Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy na Allegro oraz innych projektach społecznej odpowiedzialności biznesu, kilku dużych marek.

Program szkolenia - SOCIAL MEDIA - 18.11.2020 (PDF)

Filmy

Dawid Drobnić (Stowarzyszenie Metropolia Poznań) opowiada o innowacyjnym zakresie projektu "DziałaMY!"

Ryszard Michalski (Stowarzyszenie CREO) wskazuje, jak ważne jest budowanie zaangażowania społecznego i obywatelskiego młodzieży szkolnej.

Nina Woderska (Stowarzyszenie CREO) opisuje warsztaty dla młodzieży dotyczące starości.

Dr Krzysztof Mączka (UAM) opowiada o efektywnych technikach angażowania młodzieży w konsultacje społeczne

Michał Apolinarski (Websylium s.c.) opisuje nowe funkcjonalności na metropolitalnym portalu konsultacji, w tym moduł Szkolnych Budżetów Obywatelskich.

Poradniki (do pobrania)

Poradnik - Jak napisać projekt do budżetu obywatelskiego (PDF)

Poradnik - Jak zorganizować Szkolny Budżet Obywatelski (PDF)

Poradnik - Tworzenie inicjatyw młodzieżowych (PDF)

Poradnik - Efektywne konsultacje społeczne dla młodzieży i osób -30 (PDF)

Wzory PLAKATÓW DLA WNIOSKODAWCÓW SBO

Pobierz i edytuj na swoim komputerze (pobierz - edytuj - drukuj - rozklejaj)

Wzór plakatu - dla projektodawców SBO - wersja WORD

Pobierz, wydrukuj i wypełnij ręcznie (pobierz - wydrukuj - wypełnij - rozklejaj)

Wzór plakatu - dla projektodawców SBO - wersja WORD

Wzór plakatu - dla projektodawców SBO - wersja PDF

Wzory ULOTEK DLA WNIOSKODAWCÓW SBO

Pobierz i edytuj na swoim komputerze (pobierz - edytuj - drukuj - rozklejaj)

Wzór ulotki - dla projektodawców SBO - wersja WORD

Pobierz, wydrukuj i wypełnij ręcznie (pobierz - wydrukuj - wypełnij - rozklejaj)

Wzór ulotki - dla projektodawców SBO - wersja WORD

Wzór ulotki - dla projektodawców SBO - wersja PDF

Wzory PLAKATÓW DLA WNIOSKODAWCÓW "DOROSŁYCH" SAMORZĄDOWYCH BUDŻETÓW OBYWATELSKICH

Pobierz i edytuj na swoim komputerze (pobierz - edytuj - drukuj - rozklejaj)

Wzór plakatu - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja WORD

Pobierz, wydrukuj i wypełnij ręcznie (pobierz - wydrukuj - wypełnij - rozklejaj)

Wzór plakatu - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja WORD

Wzór plakatu - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja PDF

Wzory ULOTEK DLA WNIOSKODAWCÓW "DOROSŁYCH" SAMORZĄDOWYCH BUDŻETÓW OBYWATELSKICH

Pobierz i edytuj na swoim komputerze (pobierz - edytuj - drukuj - rozklejaj)

Wzór ulotki - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja WORD

Pobierz, wydrukuj i wypełnij ręcznie (pobierz - wydrukuj - wypełnij - rozklejaj)

Wzór ulotki - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja WORD

Wzór ulotki - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja PDF

.

MATERIAŁY DOTYCZĄCE PROJEKTU "AKTYWNI OBYWATELE W METROPOLII POZNAŃ" (relizacja 2017)

Filmy

Elżbieta Olędzka Koprowska (OKEJ Pracownia) tłumaczy czym są konsultacje społeczne i co nam dają, wskazuje na różne techniki konsultacji oraz podpowiada jak skutecznie informować mieszkańców o konsultacjach.

Krzysztof Mączka (Instytut Socjologii UAM) wskazuje organizatorom konsultacji na co zwrócić uwagę przygotowując procedurę konsultacji, opowiada dlaczego konsultacje czasem się nie udają oraz podpowiada jak uniknąć spolaryzowanych konfliktów w trakcie konsultacji.

Publikacje

Fotografia Niezbędnika konsultacji społecznych

Niezbędnik konsultacji społecznych - broszura informacyjna przygotowana w ramach projektu pt. "Aktywni obywatele Metropolii Poznań"

Czym są konsultacje społeczne?

Partycypacja społeczna może przebierać różne formy mniej lub bardziej bezpośredniego wpływu obywateli na sprawy publiczne.

Grafika ukazująca piramidę wpływu - informowanie, konsultoanie, współdecydowanie

Upraszczając, można spróbować zobrazować ją za pomocą trzech szczebli:

  1. Informowanie - to proces jednostronnego komunikowania planów i rozwiązań. Nie zakłada ono modyfikacji prezentowanych pomysłów, ani wiążącej dyskusji.
  2. Konsultowanie - jest procesem komunikacji dwustronnej, podczas której opiniowaniu
    podlegają przedstawiane rozwiązania.
  3. Współdecydowanie - jest nie tyle zbieraniem opinii, ile partnerską relacją pomiędzy
    stronami służącą wspólnemu wypracowaniu rozwiązań.

Po co nam konsultacje społeczne?

Prowadzenie dobrego dialogu ze społecznością lokalną i włączenie jej w procesy podejmowania
decyzji może mieć różne cele.

Grafika ukazująca różne motywy przeprowadzania konsultacji społecznych - treść tożsama do tekstu poniżej

Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich, które określają zarazem korzyści, jakie mogą wynikać z efektywnie prowadzonej komunikacji:

  1. Podjęcie otymalnej decyzji
  2. Uzyskanie poparcia społeczności
  3. Upewnienie się co do kierunków zmian
  4. Wzajemne uczenie się
  5. Uniknięcie konfliktu
  6.  Lepszy wizerunek instytucji
  7. Budowa współodpowiedzialności
  8. Lepsza komunikacja między interesariuszami
  9. Przygotowanie do trudnej decyzji

Kanon konsultacji społecznych

Zasady konsultacji społecznych zostały sformułowane jako punkt wyjścia dla „Kanonu Lokalnych Konsultacji Społecznych”, dokumentu stworzonego w 2012 r. pod patronatem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

  1. DOBRA WIARA - Konsultacje prowadzone są w duchu dialogu obywatelskiego. Strony słuchają się nawzajem, wykazując wolę zrozumienia odmiennych racji.
  2. POWSZECHNOŚĆ - Każdy zainteresowany tematem powinien móc dowiedzieć się o konsultacjach i wyrazić w nich swój pogląd. 
  3. PRZEJRZYSTOŚĆ - Informacje o celu, regułach, przebiegu i wyniku konsultacji muszą być powszechnie
    dostępne. Jasne musi być, kto reprezentuje jaki pogląd. 
  4. RESPONSYWNOŚĆ - Każdemu, kto zgłosi opinię, należy się merytoryczna odpowiedź w rozsądnym terminie, co nie wyklucza odpowiedzi zbiorczych.
  5. KOORDYNACJA - Konsultacje powinny mieć gospodarza odpowiedzialnego za konsultacje - tak politycznie, jak organizacyjnie. Powinny one być odpowiednio umocowane w strukturze administracji.
  6. PRZEWIDYWALNOŚĆ - Konsultacje powinny być prowadzone od początku procesu legislacyjnego.
    Powinny być prowadzone w zaplanowany sposób i w oparciu o czytelne reguły.
  7. POSZANOWANIE INTERESU OGÓLNEGO - Choć poszczególni uczestnicy konsultacji mają prawo przedstawiać swój partykularny interes, to ostateczne decyzje podejmowane w wyniku przeprowadzonych konsultacji powinny reprezentować interes publiczny i dobro ogólne.

Jak zaplanować konsultacje społeczne?

  1. Przede wszystkim upewnij się, czy w sprawie, która ma być poddana konsultacjom nie ma już gotowego rozwiązania.
  2. Wypisz pytania, które zadasz podczas konsultacji.
  3. Określ grupę, która jest najważniejsza dla sprawy podlegającej konsultacjom.
  4. Zadbaj, żeby mieszkańcy mieli aktualne informacje o sprawie.
  5. Wybierz miejsce, w którym odbędą się konsultacje. Dobierz inne narzędzia.
  6. Zaplanuj sposób prowadzenia spotkań. 
  7. Zaplanuj harmonogram konsultacji i ogłoś go z wyprzedzeniem, żeby mieszkańcy wiedzieli, jak będzie wyglądał cały proces podejmowania decyzji.

Podstawy prawne:

Przykładowo:

W art. 5a, ust.1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, napisano:

„W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy”.

Prawo nakłada również obowiązek konsultowania kwestii związanych z:

  • ochroną środowiska: kwestię tę regulują art.29-43 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
  • planowaniem przestrzennym: gdzie sprawy wyłożenia planu do publicznego wglądu i dyskusji publicznej reguluje ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art.11 pkt.10; art.17 pkt.10).

Przepisy te ogólnie opisują, jak uczestnictwo społeczne ma wyglądać, pozostawiając sprawę wyboru konkretnych rozwiązań w rękach samorządów lub innych instytucji publicznych.

Tryby i zasady konsultacji w samorządach Metropolii Poznań

Zestawienie uchwał organów stanowiących samorządów zrzeszonych w ramach Stowarzyszenia Metropolia Poznań, dotyczących kwestii związanych z trybem i sposobami przeprowadzania procedur konsultacji społecznych.

Samorząd  Uchwała organu samorządowego
Poznań
Powiat Poznański
Buk
Czerwonak
Dopiewo
Kleszczewo
Komorniki
Kostrzyn
Kórnik              Brak dokumentów
Luboń              Brak dokumentów
Mosina
Murowana Goślina
Oborniki
Pobiedziska
Puszczykowo              Brak dokumentów
Rokietnica
Skoki
Stęszew
Suchy Las
Swarzędz              Brak dokumentów
Szamotuły
Śrem
Tarnowo Podgórne

.


Do prawidłowego funkcjonowania portalu używane są pliki cookies. Korzystając z portalu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej o Polityce Prywatności [X]