Zdefiniuj przynajmniej jedno kryterium wyszukiwania. Ustawiając więcej kryteriów wynikiem będzie iloczyn zbiorów.
Zdefiniuj przynajmniej jedno kryterium wyszukiwania. Ustawiając więcej kryteriów wynikiem będzie iloczyn zbiorów.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi opracowanym w ramach projektu.
Projekt „DziałaMY dla dostępności!” realizowany przez Stowarzyszenie CREO i Stowarzyszenie Metropolia Poznań jest pod wieloma względami unikalny. Zapraszamy do obejrzenia materiału o naszym projekcie!
.
Musicie wiedzieć, że to właśnie w Poznaniu wymyśliliśmy Szkolne Budżety Dostępności! To nowa forma aktywizacji społecznej i obywatelskiej młodych. Dzięki nim pomagamy zrozumieć czym jest dostępność a zarazem aktywizujemy obywatelsko młodych ludzi. W ramach projektu "DziałaMY dla dostępności!" czniowie złożyli 90 miniprojektów a w głosowaniach wzięło udział aż 6200 uczniów i uczennic!
Obejrzyj film o Szkolnych Budżetach Dostępności i dowiedz się więcej:
Nagranie wideo dotyczące Szkolnych Budżetów Dostepności pochodzące z konferencji networkingowej.
Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja materiału wideo - budżety dostępności (DOC)
.
W ramach projektu w latach 2021-2023 przeprowadziliśmy trzy webinaria dla samorządowców w tematyce dostępności. Webinaria przeznaczone były dla pracowników jednostek samorządowych, którzy zainteresowani są tematem dostępności (architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej, cyfrowej) oraz uniwersalnego projektowania. Zapoznaj się z nagraniami z webinariów.
Webinarium w 2021 roku poprowadziła Izabela Sopalska-Rybak - założycielka i prezeska Fundacji Kulawa Warszawa. Trenerka, działaczka społeczna, ekspertka w grupach doradczych na temat potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Członkini Warszawskiej Rady Kobiet przy Prezydencie m. st. Warszawy. Od wielu lat działa na rzecz osób z niepełnosprawnościami i prowadzi szkolenia na temat dostepności.
Webinaria zrealizowane w 2023 roku poprowadził doświadczony trener - Sławomir Florkowski. Pan Sławek jest trenerem z niepełnosprawnością i dzięki swojemu praktycznemu oraz holistycznemu podejściu do tego tematu przekazuje wiedzę oraz uwrażliwia na potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami. Podczas wydarzeń nasz trener wielokrotnie podkreślał, że podczas prowadzonych szkoleń najbardziej cieszy go fakt pewnego przełomu w myśleniu na temat dostępności oraz niepełnosprawności u uczestników. W swoim trenerskim życiu zawodowym miał bardzo różnorodne grupy odbiorców, od służby więziennej po pracowników i wykładowców uczelni wyższych. Webinaria w ramach naszego projektu „DziałaMY dla dostępności!” przeznaczone były głównie dla samorządowców, którzy zainteresowani są tematem dostępności oraz uniwersalnego projektowania.
Program webinarium objął w sposób szczególny omówienie artykułu 6. Ustawy dotyczącego minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Wskazano także na definicje i zasady projektowania uniwersalnego a także praktyczne przykłady niedrogich usprawnień w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjnej z punktu widzenia urzędnika i obywatela.
Program webinarium - pobierz plik: PROGRAM WEBINARIUM - 19.06.2023
Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja webinarium 19.06.2023 (DOC)
Podczas webinarium przekazywano: ogólną wiedzę na temat osób o szczególnych potrzebach. Wskazywano na umiejętności analizy potrzeb czy możliwe sposoby komunikacji niedyskryminacyjnej w życiu zawodowym i prywatnym. Wreszcie pokazano przykłady barier architektonicznych najczęściej napotykanych przez osoby z niepełnosprawnością.
Program webinarium - pobierz plik: PROGRAM WEBINARIUM - 13.06.2023
Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja webinarium 13.06.2023 (DOC)
Wydarzenie podzielone było na trzy bloki tematyczne: (1) Wprowadzenie w przepisy Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym obowiązki podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej oraz cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej, (2) Na co należy zwrócić uwagę projektując dostosowane toalety w miejscach użyteczności publicznej, (3) Jak zapewnić dostępność wydarzeń dla osób z niepełnosprawnościami.
Program webinarium - pobierz plik: PROGRAM WEBINARIUM - 21.12.2021
.
Ważnym elementem projektu jest przygotowanie i udostepnienie publikacji – poradników, przybliżających różnym grupom odbiorców kwestie dostępności i zaangażowania społecznego i obywatelskiego młodzieży.
W ramach projektu opracowano poradniki:
Poniżej udostępniamy poradniki w dostępnej wersji PDF:
Poradnik dla młodzieży o dostępności: DOSTĘPNOŚĆ JEST COOL!
Pobierz poradnik: DOSTĘPNOŚĆ JEST COOL! (PDF)
Poradnik dla urzędników o dostępności: EMPATYCZNY URZĘDNIK
Pobierz poradnik: EMPATYCZNY URZĘDNIK (PDF)
Poradnik dla nauczycieli: DOSTĘPNA SZKOŁA WSPIERA AKTYWNĄ MŁODZIEŻ
Pobierz poradnik: DOSTĘPNA SZKOŁA WSPIERA AKTYWNĄ MŁODZIEŻ (PDF)
Poradnik dla młodzieży: RADY MŁODZIEŻOWE SĄ OK!
Pobierz poradnik: RADY MŁODZIEŻOWE SĄ OK! (PDF)
Jedną z form aktywizacji młodzieży w ramach projektu "DziałaMY dla dostępności!" było zaangażowanie uczniów i uczennic w wypełnianie cyfrowej mapy dostępności okolicy szkół. Teraz prezentujemy raporty dostępności, które powstały dzięki wrażliwości młodych na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Lokalna Mapa Dostępności - to interaktywna mapa Metropolii Poznań wzbogacona o możliwość zaznaczania lokalizacji (tzw. pinezką) i dodawania informacji opisujących poziom dostępności danego miejsca (np. ulicy, chodnika, szkoły, przystanku lub węzła przesiadkowego, parku, placu zabaw). Lokalna Mapie Dostępności została przygotowana pod względem informatycznym i uruchomiona na stronie projektu: https://www.konsultacje.metropoliapoznan.pl/dostepnosc
Dzięki uruchomionej funkcjonalności cyfrowej mapy na stronie projektu młodzież mogła współtworzyć mapę barier na osiedlu lub w miejscowości, gdzie zlokalizowana jest ich szkoła. Grupa inicjatywna w każdej placówce przeprowadziła kampanię informacyjną w społeczności szkolnej zachęcającą do zaangażowania w tworzenie mapy. Kluczem było ukazanie, że dostępność i uniwersalne projektowanie to zasady, które przeciwdziałają wykluczeniem i powinny być ważne dla każdego. Bowiem każdy z nas może kiedyś choćby złamać nogę lub ulec innemu wypadkowi. Z całą pewnością też każdy kiedyś będzie seniorem. Członkowie Szkolnych Klubów Młodego Obywatela wybierali dowolną formę akcji czerpiąc z doświadczeń warsztatu dotyczącego inicjatyw czy z poradnika na temat dostępności. Dla najbardziej aktywnych twórców zgłoszeń przewidziano także nagrody.
Wśród zgłoszeń młodych ludzi możemy zauważyć zarówno dostosowania oznaczone kolorem zielonym, jak i istniejące bariery architektoniczne podkreślone kolorem czerwonym.
Wskazane punkty dotyczą głównie takich elementów, jak:
Z powstałych zgłoszeń online na cyfrowej organizatorzy przygotowali raporty. Raporty zostaną przekazane do szkół, samorządów i organów pomocniczych, jako partycypacyjny wkład młodzieży w identyfikację miejsc wymagających w przyszłości dostosowania. Wyniki raportów były także nierzadko punktem wyjścia do sformułowania tez w ramach debat oksfordzkich realizowanych w szkołach.
Zapoznaj się z pełną treścią raportów w formacie PDF:
Poniżej prezentujemy materiał wideo dotyczący Lokalnej Mapy Dostępności.
Transkrypcja - pobierz plik: Transkrypcja materiału wideo - mapa (DOC)
.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją nt. relizacji projektu:
Prezentacja o projekcie DzialaMY! (PDF)
W ramach projektu "DziałaMY!" w 2020 roku zrealizowano dwa szkolenia online dla pracowników samorządowych.
Szkolenie stworzone specjalnie dla pracowników jednostek samorządowych, którzy zajmują się prowadzeniem konsultacji społecznych z mieszkańcami i wykorzystują do komunikacji społecznej internet i media społecznościowe.
Szkolenie 04.11.2020 - ANKIETA INTERNETOWA
Podtytuł: Ankieta internetowa jako element efektywnych konsultacji społecznych. Czyli czego nie wiemy o ankietach, ale boimy się zapytać?
Krzysztof Mączka (trener) – doktor socjologii, pracownik Wydziału Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek European Sociological Association oraz Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Autor kilkunastu publikacji naukowych oraz recenzji m.in. w renomowanych czasopismach międzynarodowych i krajowych (m.in. Ecological Economics, Ecosystem Services). Laureat stypendium START (2020) dla 100 najlepszych młodych polskich naukowców. Realizował wiele badań praktycznych i konsultacji społecznych m.in. w Szczecinie, Wrocławiu, Poznaniu, Czerwonaku, Luboniu, Szubinie, Rudzie Śląskiej.
Program szkolenia - ANKIETA INTERNETOWA - 04.11.2020 (PDF)
Szkolenie 18.11.2020 - SOCIAL MEDIA
Podtytuł: Social media w służbie samorządu, czyli jak efektywnie wykorzystać media społecznościowe w konsultacjach społecznych i aktywizować odbiorców.
Paweł Marciniak (trener) – manager komunikacji online i kreator contentu internetowego, były dziennikarz i rzecznik prasowy Urzędu Miasta Poznania. Na co dzień pomaga też tworzyć strategie marketingowe firm oraz wykonuje audyty komunikacji marketingowej. Od lat pracuje przy komunikacji aukcji internetowych Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy na Allegro oraz innych projektach społecznej odpowiedzialności biznesu, kilku dużych marek.
Program szkolenia - SOCIAL MEDIA - 18.11.2020 (PDF)
Dawid Drobnić (Stowarzyszenie Metropolia Poznań) opowiada o innowacyjnym zakresie projektu "DziałaMY!"
Ryszard Michalski (Stowarzyszenie CREO) wskazuje, jak ważne jest budowanie zaangażowania społecznego i obywatelskiego młodzieży szkolnej.
Nina Woderska (Stowarzyszenie CREO) opisuje warsztaty dla młodzieży dotyczące starości.
Dr Krzysztof Mączka (UAM) opowiada o efektywnych technikach angażowania młodzieży w konsultacje społeczne
Michał Apolinarski (Websylium s.c.) opisuje nowe funkcjonalności na metropolitalnym portalu konsultacji, w tym moduł Szkolnych Budżetów Obywatelskich.
Poradnik - Jak napisać projekt do budżetu obywatelskiego (PDF)
Poradnik - Jak zorganizować Szkolny Budżet Obywatelski (PDF)
Poradnik - Tworzenie inicjatyw młodzieżowych (PDF)
Poradnik - Efektywne konsultacje społeczne dla młodzieży i osób -30 (PDF)
Pobierz i edytuj na swoim komputerze (pobierz - edytuj - drukuj - rozklejaj)
Wzór plakatu - dla projektodawców SBO - wersja WORD
Pobierz, wydrukuj i wypełnij ręcznie (pobierz - wydrukuj - wypełnij - rozklejaj)
Wzór plakatu - dla projektodawców SBO - wersja WORD
Wzór plakatu - dla projektodawców SBO - wersja PDF
Pobierz i edytuj na swoim komputerze (pobierz - edytuj - drukuj - rozklejaj)
Wzór ulotki - dla projektodawców SBO - wersja WORD
Pobierz, wydrukuj i wypełnij ręcznie (pobierz - wydrukuj - wypełnij - rozklejaj)
Wzór ulotki - dla projektodawców SBO - wersja WORD
Wzór ulotki - dla projektodawców SBO - wersja PDF
Pobierz i edytuj na swoim komputerze (pobierz - edytuj - drukuj - rozklejaj)
Wzór plakatu - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja WORD
Pobierz, wydrukuj i wypełnij ręcznie (pobierz - wydrukuj - wypełnij - rozklejaj)
Wzór plakatu - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja WORD
Wzór plakatu - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja PDF
Pobierz i edytuj na swoim komputerze (pobierz - edytuj - drukuj - rozklejaj)
Wzór ulotki - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja WORD
Pobierz, wydrukuj i wypełnij ręcznie (pobierz - wydrukuj - wypełnij - rozklejaj)
Wzór ulotki - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja WORD
Wzór ulotki - dla projektodawców samorządowych budżetów obywatelskich - wersja PDF
.
Elżbieta Olędzka Koprowska (OKEJ Pracownia) tłumaczy czym są konsultacje społeczne i co nam dają, wskazuje na różne techniki konsultacji oraz podpowiada jak skutecznie informować mieszkańców o konsultacjach.
Krzysztof Mączka (Instytut Socjologii UAM) wskazuje organizatorom konsultacji na co zwrócić uwagę przygotowując procedurę konsultacji, opowiada dlaczego konsultacje czasem się nie udają oraz podpowiada jak uniknąć spolaryzowanych konfliktów w trakcie konsultacji.
Partycypacja społeczna może przebierać różne formy mniej lub bardziej bezpośredniego wpływu obywateli na sprawy publiczne.
Upraszczając, można spróbować zobrazować ją za pomocą trzech szczebli:
Prowadzenie dobrego dialogu ze społecznością lokalną i włączenie jej w procesy podejmowania
decyzji może mieć różne cele.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich, które określają zarazem korzyści, jakie mogą wynikać z efektywnie prowadzonej komunikacji:
Zasady konsultacji społecznych zostały sformułowane jako punkt wyjścia dla „Kanonu Lokalnych Konsultacji Społecznych”, dokumentu stworzonego w 2012 r. pod patronatem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Przykładowo:
W art. 5a, ust.1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, napisano:
„W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy”.
Prawo nakłada również obowiązek konsultowania kwestii związanych z:
Przepisy te ogólnie opisują, jak uczestnictwo społeczne ma wyglądać, pozostawiając sprawę wyboru konkretnych rozwiązań w rękach samorządów lub innych instytucji publicznych.
Zestawienie uchwał organów stanowiących samorządów zrzeszonych w ramach Stowarzyszenia Metropolia Poznań, dotyczących kwestii związanych z trybem i sposobami przeprowadzania procedur konsultacji społecznych.
.